Blog

Op reis met je studentenbewijs

In Nederland kunnen studenten gebruikmaken van de ov-chipkaart. Mbo-studenten krijgen op dit moment deze kaart vanaf hun achttiende levensjaar. Dit verandert in 2017. Studenten van een hbo-instelling krijgen de studentenkaart vrijwel direct na het behalen van hun havo-diploma. Met dit vervoersbewijs wordt het voor studenten mogelijk om gratis naar hun school te reizen. Op deze manier wil de overheid het studeren stimuleren, maar de kaart is natuurlijk ook voor andere dingen te gebruiken. “Op reis met je studentenbewijs” verder lezen

Ik heb studiefinanciering aangevraagd, maar nog geen aanvraagformulier ontvangen

Heb je geen aanvraagformulier voor je Studenten OV-chipkaart ontvangen binnen 2 weken nadat je de bevestiging toekenning studiefinanciering hebt ontvangen van de Dienst Uitvoering Onderwijs? Vraag dan via deze site een nieuw aanvraagformulier Studenten OV-chipkaart aan. “Ik heb studiefinanciering aangevraagd, maar nog geen aanvraagformulier ontvangen” verder lezen

ik heb geen Burgerservicenummer (BSN) maar ik heb wel recht op studiefinanciering. Waarom kan ik geen Studenten OV-chipkaart ontvangen?

Het burgerservicenummer (BSN) is het enige rechtsgeldige legitimatienummer en wordt door de Klantenservice Studenten OV-chipkaart gebruikt om je Studenten OV-chipkaart te koppelen aan jouw gegevens en om ervoor te zorgen dat het juiste studentenreisproduct voor je wordt klaargezet. Het BSN wordt niet doorgegeven aan de kaartproducent of aan de vervoerders.
Staat er geen BSN in je identiteitsbewijs, bijvoorbeeld omdat je in het buitenland hebt gewoond, dan kun je – mits je in Nederland woonachtig bent – bij je gemeente een verklaring krijgen van je BSN. Deze verklaring stuur je mee met het aanvraagformulier voor de Studenten OV-chipkaart. “ik heb geen Burgerservicenummer (BSN) maar ik heb wel recht op studiefinanciering. Waarom kan ik geen Studenten OV-chipkaart ontvangen?” verder lezen

Ik ben al even student, maar heb nog geen Studenten OV-chipkaart. Wat moet ik doen?

Ontvang je al enige tijd studiefinanciering, maar heb je nog geen Studenten OV-chipkaart aangevraagd? Vraag dan via deze site een aanvraagformulier aan. Als je deze volledig en juist invult en retourneert, ontvang je na 3 weken je Studenten OV-chipkaart. Vanaf 1 januari 2010 hoef je niet meer naar het postkantoor om je kaart op te halen. “Ik ben al even student, maar heb nog geen Studenten OV-chipkaart. Wat moet ik doen?” verder lezen

Ik heb even niet gestudeerd, maar ben nu weer begonnen. Hoe kom ik aan een Studenten OV-chipkaart?

Heb je al eerder studiefinanciering ontvangen, maar ben je tijdelijk gestopt met studeren en begin je nu weer? Als het goed is heb je al een Studenten OV-chipkaart in bezit. De Dienst Uitvoering Onderwijs zet je studentenreisproduct voor je klaar. Je kunt dit vanaf 2 weken voor aanvang van je studiefinanciering op je Studenten OV-chipkaart laden bij een van de ophaalpunten (zie www.ov-chipkaart.nl voor de locaties). “Ik heb even niet gestudeerd, maar ben nu weer begonnen. Hoe kom ik aan een Studenten OV-chipkaart?” verder lezen

Ik ben student. Hoe kom ik aan een Studenten OV-chipkaart?

Nieuwe studenten ontvangen automatisch* het aanvraagformulier Studenten OV-chipkaart op het bij de Dienst Uitvoering Onderwijs bekende postadres, 2 weken na de bevestiging toekenning van het studentenreisproduct (bij toekennen studiefinanciering). Als je er zeker van wilt zijn dat je op tijd je Studenten OV-chipkaart ontvangt, stuur dan het aanvraagformulier volledig ingevuld binnen 2 weken op. Je ontvangt jouw Studenten OV-chipkaart na 3 weken op het verzendadres dat je op het aanvraagformulier hebt aangegeven. “Ik ben student. Hoe kom ik aan een Studenten OV-chipkaart?” verder lezen

Veelgestelde vragen OV Chipkaart

Waar kan ik terecht met vragen?
Heb je vragen over het aanvragen van/ je recht op studiefinanciering en/of het studentenreisproduct, neem dan contact op met de Dienst Uitvoering Onderwijs: 050-5997755 (lokaal tarief), of kijk op www.ocwduo.nl. Heb je vragen over (het reizen met) de Studenten OV-chipkaart en het studentenreisproduct dat op de kaart staat? Bel dan met de Klantenservice Studenten OV-chipkaart: 0900-6655444 (€ 0,10 p.m.), of kijk op deze site bij ‘Veelgestelde vragen’. Heb je algemene vragen over de ontvangst van je OV-chipkaart, het ophalen van een reisproduct, of is je OV-chipkaart kwijt/gestolen? Bel dan met de Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980 (€ 0,10 p.m.). “Veelgestelde vragen OV Chipkaart” verder lezen